اَمِرتات

در اَمِرتات، اخبار، گزارش، تحلیل و یادداشت با موضوع زندگی روستایی بخوانید.

اَمِرتات

در اَمِرتات، اخبار، گزارش، تحلیل و یادداشت با موضوع زندگی روستایی بخوانید.

فروش هواپیمای سم‌پاش به شهرداری قزوین در زمان احمدی‌نژاد!

یک کارشناس حوزه کشاورزی گفت: سیل، رشد علف‌های هرز، هجوم ملخ و نبود کمباین سبب شده که نتوانیم گندم را با سرعت برداشت کنیم. آقای حجتی باید تا خرداد صبر می‌کردند تا حداقل نصف گندم برداشت شود و بعد درباره میزان آسیب به گندم نظر دهند.

شقایق صفی‌خانی،امرتات-حتی یک ماه هم از سیل نگذشته و بیشتر زمین‌های کشاورزی استان‌های سیل‌زده زیر آب هستند اما محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت درباره وضعیت گندم گفت: «برداشت را آغاز کرده‌ایم و تولید امسال گندم بیشتر از نیاز داخل است.»

این درحالی است که تازه اول راه است و برداشت نیمی از گندم کشور دست‌کم تا خرداد ماه زمان می‌برد و میزان خسارات را باید پس از برداشت سنجید.

غلامحسین هادی‌زاده رئیسی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ گفت: درباره مطلبی که وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان گندم گفتند، باید زمان بگذرد تا روشن شود که چه میزان از مزارع گندم آسیب دیده است چرا که اکنون زمان برداشت گندم‌های استان خوزستان است و زمین‎های این استان زیر سیل هستند و وضعیت استان فارس نیز چندان مطلوب نیست.

وی افزود: سیل سبب شد که رشد علف‌های هرز در مزارع گندم و جو زیاد شود. درست است که سیل به کشت دیم کمی کمک کرد، اما عمده گندمی که مناسب سیلو باشد و برای پخت نان مناسب باشد نه از اراضی کشت دیم بلکه از اراضی آبی به دست می‎آید.

هادی‌زاده رئیسی ادامه داد: سیل، رشد علف‌های هرز، هجوم ملخ و نبود کُمباین سبب شده که نتوانیم گندم را با سرعت برداشت کنیم. آقای حجتی باید تا خرداد صبر می‌کردند تا حداقل نصف گندم برداشت شود و بعد درباره میزان آسیب به گندم نظر دهند البته اگر سیستم رصد ماهواره‌ای وجود داشت می‌توانستند قاطعانه بگویند که چه میزان خسارت به مزارع گندم وارد شده است.

این کارشناس مسائل کشاورزی با بیان اینکه پنج استان پس از سیل با ملخ‌ها گریبان‌گیر هستند، اظهار کرد: اکنون اول فصل برداشت است و نمی‌توان درباره میزان خسارت وارد شده هیچ نظر قطعی داد؛ مثل این است که در آغاز سفر از مسافری بپرسند خوش گذشت؟ تا برداشت تمام نشود نمی‌توان گفت که میزان تولید از میزان نیاز بیشتر است.

هادی زاده همچنین درباره گندم هایی که زیر سیل رفتند گفت که گندمی که ساقه‌اش زیر آب است، قابلیت برداشت ندارد و کیفیت نانی هم که با آن گندم پخته می‌شود به شدت پایین می‌آید؛ ارزش غذایی این گندم آغشته به گل‌و‌لای، پایین می‌آید و به طور قطع خطراتی هم دارد.

این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز درباره راهکارهای دیگر استفاده از گندم های زیر آب‌رفته خاطر نشان کرد: می‌توان این گندم‌ها را به‌عنوان خوراک دام استفاده کرد یا در روند صنعتی با شست‌وشو، ضدعفونی شود که شاید قابل استفاده باشد اما گندم آلوده و آغشته به گل را نمی‌توان مستقیم تحویل سیلو داد.

هادی زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مهاجرت ملخ های آفریقایی به ایران بیان کرد: کانون‌های ملخ همیشه در جغرافیای خود ایران نیز بوده است، اما اگر به موقع سم‌پاشی و جلوی آن گرفته شود هیچ وقت به صورت گروه‌های عظیم کشور را به خطر نمی‌اندازند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در ادامه تصریح کرد: پیش از این یک ناوگان هوایی برای وزارت جهاد کشاورزی وجود داشت که هواپیما‌های سم پاش می‌‎توانستند به صورت نقطه‌ای کانون‎های ملخ را سم پاشی کنند اما در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این ناوگان هوایی را به شهرداری قزوین فروختند و تمام خلبانان را هم به آتش نشانی منتقل کردند.

وی با بیان اینکه اکنون فاقد ناوگان منسجم هوایی برای سم پاشی مناطق درگیر ملخ هستیم یادآور شد: با سم‌ پاشی دستی و تراکتور نمی‌توان با ملخ مبارزه کرد.

این کارشناس حوزه کشاورزی راهکار عملی برای مبارزه با ملخ‌ها را اینطور عنوان کرد: ایجاد ستون‌های دود می‌تواند در تغییر مسیر ملخ‌ها موثر واقع شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد دود هیچ دستگاه خاصی نیاز نیست چراکه با آتش زدن علف‌های هرز، کاه، کُلَش، لاستیک و…  در عرض ۱۰ متر و طول ۵ کیلومتر می‌توان ستون دود ایجاد کرد.

هادی زاده، همچنین راهکار دوم مبارزه با ملخ‌ها را سم پاشی کانون‌های ملخ دانست و ادامه داد: می‌توان از راه آتش زدن علف‌های هرز که زیستگاه ملخ‌هاست و در آن تخم‌گذاری می‌کنند از تولید مثل آنها جلوگیری و تعداد آنها را کم کرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز همچنین بیان کرد: ما همیشه باید برای مبارزه با ملخ آماده باشیم، چون کشور ما در نزدیکی عربستان قرار دارد و ملخ‌ها به سرعت می‌توانند از خلیج عبور کنند و وارد حریم کشاورزی ایران شوند.

وی افزود: ملخ به هر چیزی که سبز باشد آسیب می‌زند. دندان‌های ملخ اره‌ای است و می‌تواند به باغات نیز آسیب برساند. خسارت ملخ کوتاه مدت است و در کشت‌های بعدی تاثیر ندارد، اما وقتی وارد مزرعه و باغ شد هر چیز سبزی را نابود می‌کند و از بین می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.